بررسی و آنالیز رقبا در اینستاگرام

آنالیز رقبا در اینستاگرام

آنالیز رقبا در اینستاگرام امروزه از بحث های داغ در دنیای دیجیتال مارکتینگ شده است. در عصر کنونی، یکی از ابزار های اصلی تبلیغات کسب و کار ها رسانه های اجتماعی می باشند. اکثر کارشناسان تجارت، یکی از شرط های مهم برای موفقیت در هر شغل را حضور در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام می دانند.

اگر با معنی رقابت در رسانه های اجتماعی آشنایی ندارید، با یک گردش درون اینستاگرام خود شاهد پیج هایی مشابه پیج کسب و کار خود می شوید. این پیج ها همان رقبای تجاری شما در اینستاگرام هستند که برای موفقیت باید با آن ها وارد رقابت شوید. آنالیز رقبا در اینستاگرام بسیار مهم است و برای موفقیت در بازار اینستاگرامی، فقط ایجاد یک اکانت و گذاشتن پست برای شروع کسب و کار کافی نیست. برای اینکه بتوانید در این بازار به موفقیت برسید باید بتوانید در میان سایر رقیب های خود دیده شوید. بدین منظور باید بتوانید استراتژی های رقبای خود را ارزیابی کنید و برای توسعه و پیشرفت خود از آن ها بهره جویید تا باعث پیشرفت شما در فضای کاریتان در شبکه های اجتماعی شود.

مراحل تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام

حالا باید یاد بگیریم که تجزیه تحلیل رقبا در اینستاگرام را چگونه انجام دهیم. ساده ترین کار این است که با گوشی خود وارد اینستاگرام شوید و صفحات رقبای خود را پیدا کنید. باید با زیرکی تمام نحوه عملکرد رقیب های خود را آنالیز کنید. اینستاگرام به شما اجازه پردازش اطلاعات صفحات را مانند سایر شبکه های اجتماعی می دهد و این کار ممکن است سبب موفقیت و یا گمراه شدن شما شود. در ادامه مراحل تجزیه تحلیل رقبا در اینستاگرام را بیان می کنیم:

اولین مرحله آنالیز رقبا در اینستاگرام: شناخت رقبا در سایر شبکه های اجتماعی

آنالیز رقبا در اینستاگرام

آنالیز رقبا در اینستاگرام، یک راه برای شناخت نقاط قوت و ضعف سایر رقیب های خود می باشد. از طریق این تجزیه و تحلیل ها می توانید فرصت ها و تهدید های خود را شناسایی کنید. از طریق بستر ارتباطی مثل اینترنت، اطلاعات شرکت ها و سایر کسب و کار ها را می توان به راحتی بدست آورد. بعضی از این روش ها را بیان می کنیم:

  • به غیر از صفحه اینستاگرام بعضی از رقیب هایتان ممکن است وبلاگ یا وب سایت تبلیغاتی شما را نیز داشته باشند. کافیست در گوگل یک سرچ ساده انجام دهیم تا آن ها را پیدا کنیم. با جست و جوی کلمات کلیدی مربوط به شغل خود می توانید تمامی شرکت ها و کسب و کار های مشابه را در گوگل در سرتاسر دنیا پیدا کنید. انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای جست و جو، تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام را ساده تر خواهد کرد.
  • برای سرعت بخشیدن و پیشرفت در آنالیز رقبا در اینستاگرام باید در لیست دنبال شونده های صفحات رقبای خود جست و جو کرده و ببینید آن ها چه کسانی را دنبال می کنند و به دنبال چه چیزی هستند زیرا ممکن است مخاطب شما، مخاطب پیج رقیب تان هم باشد.
  • بسیاری از رقبای خود را می توانید با استفاده از این دو روش که در بالا اشاره شد شناسایی کنید ولی رقابت با همه آن ها به یک صورت امکان پذیر نیست. بهتر است نهایتا آنالیز رقبا در اینستاگرام را بین چهار با پنج رقیب در یک لیست انجام دهید.

دومین مرحله انتخاب نوع محتوا در اینستاگرام

تولید محتوا و نوع آن مهم ترین بخش آنالیز رقبا در اینستاگرام می باشد. همواره باید نوع پست ها و فعالیت رقیب های خود را بررسی کنید. تعداد پست ها در طول یک دوره، هدف از نشر یک محتوا و هشتگ های استفاده شده در استوری ها و پست ها نکاتی هستند که باید آن ها را مد نظر داشته باشید.

هشتگ ها

تجزیه تجلیل رقبا در اینستاگرام

برای بهتر دیده شدن محتوا در هر پست و استوری معمولا از هشتگ استفاده می شود. که بیان گر محتوای پیج و با مخاطبان ارتباط مستقیمی دارد. بهترین کار این است که پر تکرار ترین هشتگ های پیج ها را یادداشت کنید تا هم نوع فعالیت پیج را بدانید و اینکه در صورت نیاز از آن هشتگ ها استفاده کنید. می توانید در قسمت جستجو #نام برند را سرچ کرده و نتیجه را مشاهده کنید. با این کار میزان محبوبیت رقبا را می توان مشاهده کرد. هر چقدر افراد بیشتری این هشتگ را در پست های خود استفاده کنند، نشان دهنده این است که آن شرکت یا کسب و کار برند سازی خوبی در اینستاگرام انجام داده است.

بازه زمانی اشتراک پست ها در اینستاگرام، از نکات مهم در آنالیز رقبا در اینستاگرام است. در دفترچه یادداشت خود میزان فعالیت هر پیج به صورت هفتگی، مثلا یک پیج ممکن است روزی یک پست و در هفته ده تا استوری داشته باشد.

به عنوان نکته آخر در آنالیز رقبا در اینستاگرام، باید این را بدانید که هدف از راه اندازی آن پیج چه بوده؟ از متداول ترین اهداف راه اندازی صفحات اجتماعی می توان به آموزش، اطلاع رسانی، تبلیغات و معرفی محصولات یا برند نام برد.

پیشنهاد : هشتگ اینستاگرام | لیست پربازدیدترین هشتگ های اینستاگرام

سومین مرحله در آنالیز رقبا در اینستاگرام: بررسی دنبال کنندگان پیج های رقیب

در این مرحله باید درباره رقبای خود اطلاعات جمع آوری کنید. فقط اطلاعاتی که برای ما مفید است را یادداشت کنید.

  • تعداد دنبال کنندگان پیج اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع تعداد دنبال کنندگان بالا نوعی اعتبار برای پیج محسوب می شود. برای آنالیز رقبای خود در اینستاگرام حتما تعداد فالوور های رقبا و تعداد فالوور های خود را مد نظر داشته باشید. سپس هر هفته بررسی کنید که چه تعداد دنبال کننده به پیج شما و رقبایتان اضافه یا از آن کم شده است.
  • زمان فعالیت پیج های رقیب در تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد. برای فهمیدن زمان انتشار پست کافیست کپشن پست را بصورت کامل باز کرده و در پایین ترین قسمت، بعد از هشتگ ها می توان آن را محاسبه کرد.
  • برای آشنایی با علایق و سلیقه های مخاطبان باید کامنت های آن ها را در زیر پست رقبا مطالعه کرد و یادداشت برداری کنید. تعداد لایک ها نیز میزان محبوبیت پست را نشان می دهد.

چهارمین مرحله در آنالیز رقبا در اینستاگرام: تحلیل  SWOT

آنالیز رقبا در اینستاگرام

هر چند کسب و کار شما ممکن است کوچک باشد، در هر صورت نیاز به یک استراتژی خوب برای پیشرفت در کار خود دارید. داشتن برنامه هر چند کوچک، باز هم از اینکه هیچ برنامه ای نداشته باشید بهتر است. می توانید با استفاده از فرصت های کوچک، کسب و کار خود را توسعه داده و به درآمد خوبی برسید.

تحلیل SWOT یکی از ابزار هایی است که به آنالیز رقبا در اینستاگرام می تواند کمک کند. برای تعریف SWOT می توان گفت یکی از راهکار های مدیریتی و بازاریابی تحلیل SWOT است. که به افراد کمک می کند استراتژی های هوشمندانه ای را برای به موفقیت رسیدن شناسایی و از آن ها استفاده کنند. این راهکارها شامل نقاط قوت و ضعف شما و نشان دادن تهدید ها و فرصت ها برای شما می باشد.

پیشنهاد : افزایش فروش در اینستاگرام

پنجمین مرحله تحلیل میزان همکاری مخاطبان با اکانت تجاری

بدون مخاطب، حتی بهترین محتوا هم هیچ گونه ارزشی ندارد. پس لازم است محتوای تولید شده و میزان استفاده کاربران از آن صفحه را تجزیه و تحلیل کنید. اینکه پستی که گذاشته اید چه مقدار لایک خورده، تعداد کامنت ها، ذخیره و فوروارد ها از اهمیت ویژه ای در زمینه آنالیز رقبا در اینستاگرام برخوردار است.

ششمین مرحله بررسی تغییرات در پیج با گذر زمان

تجزیه تجلیل رقبا در اینستاگرام

تمامی تغییراتی که از ابتدای کار پیج تا الان اعم از محتوا، استراتژی ها و تعامل کاربران با پیج خود را یادداشت کنید و آن ها را با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید چه فعالیت های برای پیج شما مفید بوده و چه کار هایی نتیجه منفی داشته است. این کار به شما کمک می کند تا اشتباهات دیگران را مرتکب نشوید.

چند نکته مهم برای آنالیز رقبا در اینستاگرام

  • کپی کردن ایده های دیگران هرگز روش خوبی برای پیشرفت در کسب و کار شما نیست. شما با آنالیز رقبا در اینستاگرام خود، نقاط قوت و ضعف آن ها را متوجه شدید. شما می توانید از نقاط قوت آن ها ایده بگیرید و با خلاقیت سعی کنید در کسب و کار خود از آن ها استفاده کنید.
  • اگر می خواهید به نتایج مطلوبی برسید از تعصب بی جا بر روی کسب وکار خود بپرهیزید. زیرا ممکن است شما از روش خوبی برای پیشرفت استفاده نکرده باشید و با تعصب و پا فشاری بیجا بر روی اشتباه خود، مانع پیشرفت خود شوید.
  • انجام فعالیت ها و ایده های جدید باعث پیشرفت رقیب های شما در اینستاگرام می شود. نو آوری باعث جذب مخاطبان بیشتری به پیج شما و نیز دست به دست شدن آن در بین دیگر کاربران می شود. این کار تعداد مخاطبان شما را افزایش خواهد داد.
  • شما با اطلاعات زیادی در مسیر تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام رو به رو می شوید. ولی هیچ جای نگرانی وجود ندارد زیرا شما با طبقه بندی درست اطلاعات می توانید از آن ها نهایت استفاده را ببرید.
  • بعضی از صفحات بنا به هر دلیلی ممکن است در آستانه فروپاشی قرار گیرند. اینگونه موارد می توانند گزینه خوبی برای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام باشند. برخی از نقاط ضعف این پیج ها شامل: ارائه خدمات ضعیف، بیش از حد تبلیغ کردن در اینستاگرام، گذاشتن پست های بی ربط و داشتن غلط املایی می باشد.
  • باید تلاش و کوشش زیادی داشته باشید تا بتوانید یک کسب وکار موفق در اینستاگرام داشته باشید. هرگز امید خود را از دست ندهید شما به راحتی می توانید رقبای بزرگ اینستاگرامی خود را شکست دهید و به سوی موفقیت پیش بروید.

مقالات دیگر

دلایل ریزش فالوور اینستاگرام چیست؟

9 روش برای افزایش بازدید استوری اینستاگرام

محدودیت های اینستاگرام

محصولات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.